A BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Nonprofit Kft. (a továbbiakban BDK Nonprofit Kft., vagy Társaság) Budapest területén nyújt köz- és díszvilágítás szolgáltatást. Üzemelteti a tulajdonában, továbbá a Főváros, illetve a kerületek tulajdonában lévő köz- és díszvilágítási berendezéseket. A BDK Nonprofit Kft. a Budapest Főváros Önkormányzata és a BKM Nonprofit Zrt. 50-50 %-os tulajdonú társasága. A Társaság munkáját a két tulajdonos által delegált Felügyelőbizottság ellenőrzi.
A BDK Nonprofit Kft. feladatai a Fővárossal kötött éves Közszolgáltatási Szerződés keretén belül Budapest területén a következők:
Üzemelteti a tulajdonában, továbbá a Főváros, illetve a kerületek tulajdonában lévő dísz- és közvilágítási berendezéseket.
A saját amortizációs forrás terhére elvégzi a rekonstrukciós beruházásokat.
Kiépíti, üzemelteti és elbontja a karácsonyi díszítő világítást.
A BDK Budapesti Dísz és Közvilágítási Nonprofit Kft. szervezeti felépítése
A Társaság központja a Dél-pesti Üzem (1181 Budapest, Benedek Elek u. 13-15.) területén található, ahol az ügyvezetés mellett a beruházás, a tervezési és műszaki szakterület, a gazdálkodás és a humánpolitika, megfelelőség, adminisztráció szervezeti egységei, valamint a Dél-pesti üzemhez tartozó üzemeltetési egység is helyet kapott. A másik területi üzemeltetési egység a Belvárosi üzem (1158 Budapest, Késmárk u. 2-4.).
A beruházási szervezeti egység hatáskörébe az új létesítmények tervezési és lebonyolítási feladatai tartoznak, de itt foglalkoznak a műszaki fejlesztések, rekonstrukciók kérdéseivel, valamint a teljes eszköz állomány műszaki nyilvántartásával is.
A tervezési és műszaki szakterület foglalkozik a dísz- és közvilágítási tervek felülvizsgálatával, a lámpatestek és fényforrások közbeszerzésével és a közvilágítás energia hatékony megújításának kérdéseivel.
A gazdasági szervezeti egység látja el mindazon számviteli pénzügyi feladatokat, amelyek a cég működéséhez nélkülözhetetlenek.
A humánpolitikai, megfelelőségi és adminisztratív szakterület látja el a humán feladatokat, a megfelelőségi feladatokat, szabályzatok kiadását, szerződések ellenőrzését és az adminisztrációval kapcsolatos teendőket.
Az üzemeltetési szakterülethez tartozik a két üzem irányítása mellett, az üzemeltetési jellegű pályázati feladatok lebonyolítása, a stratégiai jellegű üzemeltetési kérdések kidolgozás, együttműködések megvalósítása.
Üzemeink
Az üzemek topográfiai szervezésűek, 2011. június 1-től dél-pesti és belvárosi felosztásban (két telephelyen: Belvárosi Közvilágítási Üzem, Dél-pesti Közvilágítási Üzem) fedik le a fővárost.
Feladataik kiterjednek a hálózat ellenőrzésére, a felderített és bejelentett hibák javítására, a káresetek elhárítására, a berendezések és hálózatok karbantartási munkáinak elvégzésére nemcsak a közvilágításban, hanem a szintén a BDK hatáskörébe tartozó, egyre gyarapodó díszvilágítási berendezéseknél is.
Az üzemeltetési területek jellemzően igazodnak a kerületek határaihoz.
A Belvárosi Üzemhez tartozó
kerületek: II., III., IV., V., VI., VII., VIII., XIII., XIV., XV., XVI.
hidak: Északi összekötő híd, Árpád híd, Margit híd, Erzsébet híd
A Dél-pesti Üzemhez tartozó
kerületek: I., IX., X., XI., XII., XVII., XVIII., XIX., XX., XXI., XXII., XXIII.
hidak: Szabadság híd, Petőfi híd, Kvassay híd, Gubacsi híd, Széchenyi lánchíd, Rákóczi híd
díszvilágítás: Budapest egész területe
Fontos megemlíteni, hogy a közvilágítás bővítése (sűrítés, új hálózat építése) nem tartozik közszolgáltatói feladataink közé. Ezeket a tömegközlekedési útvonalakon a fővárosi önkormányzat, egyéb útvonalakon a kerületi önkormányzatok létesítik, illetve egyéb fejlesztéseket egyedi beruházók végeznek (pl. új üzletközpontokhoz kapcsolódó út- és közvilágítás fejlesztés).
A közvilágítási és üzemeltetési kérdések jogi aspektusai Budapesten
A közvilágítás üzemeltetése
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 23. § (4) bekezdés 9. pontjában foglaltak szerint Budapest területén a Fővárosi Önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a közvilágítás biztosítása. Budapest Főváros Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 22/2012. (III. 14.) Főv. Kgy. rendelet 4. mellékletének 20. pontja szerint a kötelező közvilágítási feladatainak ellátása, a fővárosi díszkivilágítási berendezések üzemeltetése vonatkozásában, valamint a fővárosi karácsonyi díszvilágítás tekintetében kizárólagos joggal BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási Nonprofit Kft. (a továbbiakban: BDK Nonprofit Kft. vagy Társaság) rendelkezik. A BDK Nonprofit Kft. a Fővárosi Önkormányzattal kötött Közszolgáltatási Keretszerződés szerint eljáró fővárosi közvilágítási közszolgáltató és a MEKH által kiadott engedély alapján a közvilágítási üzemeltetési engedélyes Budapest területén.
Az Mötv. alapján a Fővárosi Önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a közvilágítás biztosítása, így a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: VET) 34. § (1) bekezdése alapján a Fővárosi Önkormányzat a közvilágításról való gondoskodásra kötelezett (közvilágításra kötelezett).
Különbséget kell tenni a közvilágítás létesítésének feladata és a közvilágítás biztosításának feladata között. Utóbbi a közvilágítás közszolgáltatás (a közvilágítási hálózat üzemeltetése, karbantartása és áramellátása) biztosítását jelenti.
A fővárosi önkormányzat és a fővárosi kerületi önkormányzatok viszonylatában a közterületek (közutak, közterek, parkok) fejlesztése a kezelő/tulajdonos önkormányzat feladata. A közvilágítás létesítése közutakon a közút kezelőjének, tereken, parkokban a tulajdonos önkormányzat feladata. Budapest Főváros Önkormányzata a kiemelt főútvonalak és a tömegközlekedés által használt utak, kiemelt zöldterületek kezelője, tulajdonosa, míg a kisebb közutak, közterek, parkok kezelői, tulajdonosai a kerületi önkormányzatok.
Az Mötv. 23. § (4) bekezdés 1. pontjában foglaltak szerint a fővárosi önkormányzat feladata különösen „törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott kiemelt forgalmú vagy országos közúti közlekedésben fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, kiemelt közparkok és közterek kezelése, fejlesztése, üzemeltetése (…)”
Az Mötv. 23. § (5) bekezdés 1. pontja értelmében:
„(5) A kerületi önkormányzat feladata különösen:
- helyi közutak, közterek és parkok kezelése, fejlesztése és üzemeltetése;….”
Önkormányzati beruházásban a közvilágítás létesítése, korszerűsítése nem önállóan, hanem jellemzően egy nagyobb önkormányzati közterület fejlesztés keretében (annak egyik elemeként) valósul meg, ahol a közvilágítási berendezések a fejlesztést megvalósító önkormányzat beruházásában saját vagy támogatási forrásból létesülnek a projekt során.
Kerületi közterületi fejlesztési projektek esetén a kerületi önkormányzatok feladata, hogy az új vagy korszerűsített közvilágítás szabványos létesítését elvégezzék, anélkül nem lehetséges a közutak, gyalogátkelők, terek, parkok biztonságos használata.
A közvilágítás létesítése akként történik, hogy a beruházó kerületi önkormányzat elkészítteti a közvilágítási létesítési tervet. A terv megfelelősége esetén a Társaságunk a tervekhez megadja a szolgáltatói, üzemeltetői hozzájárulását, a Fővárosi Önkormányzat nyilatkozik, hogy a közszolgáltatásba befogadja az új hálózati elemeket (azaz biztosítja a közvilágítás áramellátásának, karbantartásának, üzemeltetésének fedezetét).
Budapest Fővárosban a közvilágítás létesítésének műszaki feltételeit a jogszabályok és szabványok előírásai mellett az ún. Budapest Világítási Mesterterv (BVMT) határozza meg. A Budapest Világítási Mestertervet a Fővárosi Közgyűlés 732/2015.(V.27.) Főv. Kgy. sz. határozatával fogadta el, melyet 2018-ban aktualizált. A Mesterterv nem jogszabály, hanem egy irányelv-rendszer. Részben az új műszaki megoldások fokozódó térnyerése miatt, részben pedig a hiányos jogszabályi környezet okán merült fel az igény egy átfogó szakmai iránymutatásnak, amely meghatározza a közvilágítás fejlesztésének hosszú távú városépítészeti, városképi és világítástechnikai fejlesztési irányait, stratégiai alapelveit és keretrendszerét. Ezeket az elveket és előírásokat – az európai nagyvárosok mintáját követve – egy világítási mesterterv kereteiben fogalmazta meg. A Budapest Világítási Mesterterv (BVMT) dokumentumot a Fővárosi Közgyűlés 2015. május 27-i ülésén tárgyalt és a fenti számú határozattal elfogadott, „Javaslat Budapest Világítási Mesterterv elfogadására” tárgyú előterjesztés 1. sz. melléklete tartalmazza, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2018. november 14-i ülésén kiegészített és egységes szerkezetben elfogadott.
A kerületi önkormányzati beruházásban megvalósult közvilágítási eszközöket, vagyonelemeket a kerületi önkormányzat térítésmentesen átadja a Fővárosi Önkormányzat részére, üzemeltetésre pedig Társaságunk veszi át, mint kizárólagos jogú közszolgáltató és közvilágítási üzemeltetési engedélyes.
A Fővárosi Önkormányzat a közvilágítási eszközöket az Mötv. 108. § (2)-(5) bekezdése rendelkezéseire figyelemmel térítésmentesen veszi át a kerületi önkormányzatoktól.
A közvilágításról való gondoskodás a közvilágítási berendezések tulajdonba vétele esetén valósul meg, mely ingyenes tulajdonba vétellel a Fővárosi Önkormányzat jelentős anyagi kötelezettséget vállal magára, hiszen az átvételt követően neki kell finanszíroznia – közvilágítás biztosítása, a közvilágításról való gondoskodás körében és az eszköz tulajdonosaként – a közvilágítási berendezések áramellátását, üzemeltetését, karbantartását, majd később szükség szerint felújítását, korszerűsítését, valamint pótlását, továbbá viseli a tulajdonost terhelő, másra nem hárítható kárveszélyt (utóbbi közvilágítási berendezések esetén igen gyakori).
Kerületi tulajdonú közvilágítási eszközök üzemeltetéséről a BDK Nonprofit Kft. csak ideiglenesen gondoskodik, amíg a közvilágítási vagyonelemek vagyonjogi rendezése (ingyenes átadás-átvétele) meg nem történik, utána fővárosi önkormányzati tulajdonú hálózati elemként működteti tovább a berendezéseket (jellemzően az üzembe helyezést követően az önkormányzatoknak szükségük van egy bizonyos időre a térítésmentes átadás-átvételre vonatkozó testületi döntések előkészítéséhez és meghozatalához).
Budapest Főváros közvilágítási hálózata egységes, a főváros területe egy fogyasztási helynek (fogyasztónak) minősül az áramellátás szempontjából, a közvilágítási elosztó hálózat (passzív eszközök) tulajdonosa a Társaság, akitől a közszolgáltatás ellátását a Fővárosi Önkormányzat az európai uniós támogatásjogi előírások szerinti ellentételezés (kompenzáció) formájában rendelte meg. A közvilágítási hálózat egységes szempontú üzemeltetése a Budapest Világítási Mesterterv végrehajtását is szolgálja.
Az előbbi indokok alapján tette a Budapest Főváros kétszintű önkormányzati rendszerében a Fővárosi Önkormányzat feladatává a jogalkotó a Mötv.-ben (korábban az Ötv.-ben) a közvilágításról való gondoskodást.
Amennyiben a tulajdon átadás a Fővárosi Önkormányzat felé elindult, illetve a beruházás (a dísz- és közvilágításra vonatkozó kiviteli terv) rendelkezik a BDK Nonprofit Kft. műszaki megfelelősségi hozzájárulásával, valamint ennek megfelelően kerül megvalósításra és elbontott BDK Nonprofit Kft. tulajdonú eszközök esetleges maradványértéke megtérítésre került, az eszközök Társaság általi üzemeltetésbe vétele azonnal megtörténik.
Maradványérték kérdésköre
A nemzeti vagyontörvény (Nvtv.) értelmében állami és önkormányzati vagyon nem adható át térítésmentesen ezen körön kívül. A BDK vegyes tulajdonú cégként nem kaphat térítés mentesen ebből a körből vagyoni elemet.
A maradványérték fizetési kötelezettség azért merül fel, mert a jelenleg a közvilágítási berendezések kétharmada a Társaság tulajdonában van. Önkormányzati beruházás esetén, ha az elbontott társasági tulajdonú eszközök maradványértékének megtérítésére nem kerülne sor, akkor a BDK Nonprofit Kft. a nem térített selejtezés miatt vagyonvesztést szenvedne el, ami a társasági jogi felelősségi és hitelezővédelmi előírások alapján nem megengedhető. Nem kellene maradványértéket fizetni, amennyiben az önkormányzat ingyenes átadná az új eszközt a Társaság számára, de erre az Nvtv. hatálybalépése után létesült közvilágítási eszköz esetén nincs lehetőség. Kerületi önkormányzat kizárólag a Fővárosi Önkormányzatnak adhat át közvilágítási vagyonelemet térítésmentesen.
A társasági tulajdonú közvilágítási eszközök elbontása esetén minden önkormánynak kell maradványértéket téríteni, így fővárosi közvetlen vagy közvetett (társasága általi) lebonyolítású fővárosi önkormányzati beruházások esetén a Fővárosi Önkormányzat is térít maradványértéket a Társaságnak.
A közvilágítási hálózat elbontásával összefüggésben felmerülő maradványérték-fizetési kötelezettség mértékét a BDK Nonprofit Kft. könyveiben nyilvántartott, elbontáskori érték (azaz bekerülési érték az elbontásig eltelt időszak során elszámolt értékcsökkenés figyelembevételével) alapján határozza meg a Társaság. A számviteli nyilvántartás alapján (konkrét időpontra) számított maradványérték csökkentésre kerül a bontásból visszaszállított azon anyag értékével, amely az üzemeltetés során még felhasználható. Természetesen a visszavétel értéke a használhatóság mértékében szabályozott, (például törött lámpatest, betonalappal együtt kibányászott, sérült oszlop, a földben maradó, vagy elhasználódott kábel nem vehető vissza). Így a visszavétellel csökkentett, ún. korrigált maradványértéknek megfelelő összeget kell megfizetnie a fővárosi vagy kerületi önkormányzatoknak.
Minden kerületi önkormányzattal készséggel együttműködünk a kerületi közvilágítás fejlesztésében, amennyiben erre a kerületeknek forrás áll rendelkezésére. Ugyanakkor kerületi fejlesztésre önálló forrással sajnos nem rendelkezünk.
Biztonságos szolgáltatás
közterületeken elhelyezett dísz- és közvilágítási berendezések rendeltetésszerű és biztonságos üzemeltetése
Feladatunk a közterületeken elhelyezett dísz- és közvilágítási berendezések rendeltetésszerű és biztonságos üzemeltetése, az itt élő és idelátogató emberek kényelmét, biztonságérzetét, életminőségét javító (fény)szolgáltatás nyújtása. Ennek elérése érdekében hibajavítás, káreset elhárítás, karbantartás és hálózat felújítás jellemzi munkánkat.
A közvilágítási szolgáltatás mai világunkban nélkülözhetetlen tevékenységnek minősül. Társaságunk megfelelően elkötelezett a magas színvonalú közvilágítás biztosítása iránt. A budapestiek alapvető elvárása az esetleges üzemzavar – szakaszhiba, hibás fényforrás stb. – minél rövidebb idő alatti elhárítása, cseréje.

A szolgáltatás minőségének fő mérőszáma a működő fényforrások fővárosi önkormányzat képviselői általi, havi rendszerességgel történő, üzemenkénti ellenőrzése alapján kialakuló üzemkészség. Budapesten a közvilágítás üzemkészsége évek óta meghaladja a Főváros által elvárt 99,25%-os szintet, az elmúlt három évben meghaladta a 99,5%-ot.
Az üzemkészség színvonala mellett kiemelkedő fontosságú az egyedi bejelentésekhez kapcsolódó javítások gyorsasága.
Az elvárt elhárítási idők a következők:
egyedi hiba:
– legfeljebb 14 nap
szakaszhiba (3-nál több lámpa egymás mellett):
– 8 nap
Kábelhiba és káreseti javítást alvállalkozóink végzik a közbeszerzésekben meghatározott feltételek szerint. A vonatkozó szerződések a honlap közbeszerzések fejezeténél megtalálhatók.
A bejelentett és a BDK Nonprofit Kft. dolgozói által javított hibák mennyiségének 2011-2024. közötti alakulása a következő volt káresetek és kábelhibák nélkül:

A javítási idők megoszlását továbbra is figyeli és elemzi Társaságunk. A nyilvántartás szerint 2024 évben a saját, szerelői beavatkozás keretében javított közvilágítási meghibásodások 72 %-át két napon, 27%-át nyolc napon belül javítottuk, 8 napon túli elhárítási idő pedig összesen 53 db helyszínen adódott, melyek közül 37 darab 14 napon túli határidővel került javításra.

Önkormányzatoknak, privát szervezeteknek
Mi ez a szolgáltatás?
A BDK Nonprofit Kft. kiemelkedő szerepet játszik Budapesten a karácsonyi díszítő világítás kiépítésében és üzemeltetésében.
Ezt részben közszolgáltatói tevékenysége keretében végzi a Fővárosi Önkormányzat részére a Főváros által megrendelt 7 központi helyszínen, részben beszerzési pályázat, vagy közbeszerzés útján nyeri el a kerületi megrendeléseket.
Szakfelügyelet, műszaki ellenőrzés, engedélyeztetés
Filmforgatás szakfelügyelet
Mi ez a szolgáltatás?
Filmforgatások esetén, amennyiben szükségessé válik a közvilágítás részleges vagy teljes lekapcsolása, kérjük ezt mielőbb írásban jelezzék Társaságunk felé, mert köz- és közlekedés biztonságának, a hálózat működőképességének az érdekében ilyen beavatkozást csak a BDK Nonprofit Kft. munkatársai végezhetnek. Az igény időben – legalább 2 héttel az esemény előtti – pontos megadását követően munkatársaink – szükség szerint Önökkel közösen a helyszínen – meghatározzák, hogy a feladat műszakilag megoldható-e, illetve milyen beavatkozások szükségesek ehhez a hálózaton, majd erről – ennek jogi és gazdasági feltételeiről – írásban tájékoztatást küldenek az Önök részére.
Média felületek, reklám tábla kihelyeztések
Mi ez a szolgáltatás?
(ESMA?) Ha reklámozni szeretne a meglevő lámpaoszlopokon, molinót, kamerát, útbaigazitó táblát helyezne el, vagy egyéb okból szeretné igénybe venni a lámpaoszlopokat, kérjük itt édeklődjön a részletekért!
Nagyon világít? lekapcsoljuk.
Díszvilágítás lekapcsolása
Mi ez a szolgáltatás?
Előfordul, hogy valamely speciális cél érdekében szükségessé válik a díszvilágítás átmeneti lekapcsolása.
Például a Föld órájára a díszvilágítást kikapcsoljuk, miközben a funkcionális világítás bekapcsolva marad. Vagy egy templom rekonstrukció idejére nem szükséges a díszkivilágítás.
Műszakilag meg kell feleljen.
Mi ez a szolgáltatás?
Építkezések során az utcaképpel kapcsolatban van az összes lámpa oszlopunk. Közvilágítási műszaki megfelelőségi igazolást állítunk ki a megfelelően kiépített világítótestekről.
A BDK Nonprofit Kft. társadalmi szerepvállalása keretében és támogató együttműködésével több budapesti esemény megvalósítását is elősegítette, élve a Szponzorációs szabályzat adta lehetőséggel. Többek között részt vett az Autisták világnapján a Szabadság szobor kékre festésében, az Egészség Híd Összefogás a Mellrák Ellen kampányban a Lánchíd rózsaszínű megvilágításával. Kékbe, illetve lilába öltözött a Szabadság szobor az UNESCO gyermekek napján, majd a koraszülöttek világnapján.
Európa legnagyobb gyermekgyógyászati intézménye, a Heim Pál Gyermekkórház megkeresésére a Társaság – a Fővárosi Önkormányzattal történt egyeztetést követően – térítésmentesen karácsonyi díszvilágítást épít ki a kórház belső udvarán és a főépület előtt, minden évben ünnepi hangulatot varázsolva a bent lévő gyermekek részére.